maandag 23 september 2013

Carrefour Européen du Patchwork

Zoals beloofd nog een paar plaatjes van de tentoonstelling in Ste Marie aux Mines. Het is natuurlijk maar een zeer kleine selectie, want er was zo ontzettend veel te zien. Maar van het werk van onderstaande quilters was ik erg onder de indruk. 
Als eerste Linda Colsh met "Sudden Storm". 

As promissed some photos from the exhibition in Ste Marie aux Mines, France. It is a very small selection. I was very impressed by the work of the three artists below. 
The first quilt is made by Linda Colsh: Sudden Storm.


Onderstaande quilt is gemaakt door de Russische Irina Voronina: White Night. Ook heel bijzonder hoe zij met kleur werkt.

Below a quilt made by Irina Voronina: White Night. Very special how she works with colors. 
 
En tenslotte de winnaar bij de wedstrijdquilts. De quilt is gemaakt door de Zuidkoreaanse Kim Hye Sook: Dramatization of Memory. Dit was ook mijn absolute favoriet. Voor mij dus een terechte winnaar.

And last but not least the winner of the competition quilts. Made by Kim Hye Sook: Dramatization of Memory. I am glad this one was the winner, because it was my favorite too. 

En dit doorkijkje in Ste Marie aux Mines vind ik nog altijd zo leuk. Jammer dat er net geen zonnetje was. Helaas was het terras ernaast gesloten. 

A beautiful place in Ste Marie aux Mines.


zondag 22 september 2013

dagje verven

Afgelopen vrijdag heb ik met twee vriendinnen, José en Hilma, een dagje stofjes geverfd. Was extra leuk omdat één van deze vriendinnen, Hilma, mij weer had gevonden via Facebook. Wij hebben ruim 30 jaar geleden samen op kamers gewoond in Utrecht. Dat waren twee intensieve jaren, maar we waren elkaar daarna uit het oog verloren. Nu dus opnieuw gevonden. En wat blijkt? Zij is een aantal jaren geleden ook naar het noorden verhuisd. En dan blijken we ook nog dezelfde hobby te hebben gekregen. Hoe leuk is dat?

Last friday I have dyed some fabrics with two friends. One of the friends has found me by Facebook. We shared rooms more than 30 years ago when we were students. Great fun, istn't it? 

Ik heb weer een serie geverfd naar de recepten van Elin Noble. Ik heb Procion verf van Jacquard gebruikt (gekocht bij Zijdelings) in de kleuren Golden Yellow, Magenta en Bright Blue in een 10% oplossing. Dit zijn weer zeer bruikbare lappen geworden. 

I dyed a pyramid of fabrics in the colors Golden Yellow, Magenta and Bright Blue.  

 En daarna nog maar even wat verf opmaken en willekeurig op een paar "propjes" stof gegooid. Dat is altijd weer een verrassing en ik vind het hele mooie lappen geworden.

And to empty the jars of dye I poured it on some fabrics. This is always a big surprise, but I love these fabrics.



Alhoewel ik de stof hierboven wel erg wild vind geworden. Het is natuurlijk altijd nog een leuke achterkant. De lap die hieronder staat is mijn dropcloth met een beetje extra verf. Is ook wel een grappige lap geworden.

The fabric above is a little too wild for me, but suitable for the back of a quilt. The fabric beneath was my dropcloth with a little extra dye.

Het was dus weer een heerlijk dagje. Over de afgelopen twee weken valt ook nog heel veel te vertellen, want ik ben o.a. met vakantie geweest naar de Vogezen in Frankrijk. Natuurlijk ben ik ook naar het quiltfestival in Ste Marie aux Mines geweest. In het volgende blog zal ik daar wat over vertellen. Ik hoop dat jullie weer terugkomen om hierover te lezen! 

We had a lot of fun this day. The last two weeks I have done a lot of things, for instance to France and I have visited the festival of quilts in Ste Marie aux Mines. But that is for the next blog. Hope to see you back soon!

maandag 26 augustus 2013

schetsboek

Beloof ik nog wat te laten zien van mijn schetsboek en dan komt er niks. Dat is natuurlijk wel teleurstellend! Maar gelukkig, vandaag dan toch even de tijd om wat foto's op mijn blog te plaatsen. Inmiddels heb ik ook de omslag van mijn schetsboek af. Eerst maar een plaatje van de voorzijde. 

I promissed to show something of my sketchbook. How disappointing that I didn't. But today some photos. I have finished my bookcover. This is the front. 
 
En een blik op de achterkant.Allemaal zelf geverfde stoffen en veren geprint met thermofaxscreens, breakdownprinting en paintsticks.

The back. All handdyes and printed with thermofaxscreens, breakdownprinting and paintsticks. 

En dan wat oefeningen uit mijn schetsboek. De tekenen van de veren uit de losse hand gaat steeds gemakkelijker.

And some practices. The feathers are easy to draw.
En een oefening met waterverf.

A practice with waterpaint.
Het blauw is een rest procion met daarop met verschillende stiften en pen en inkt in de natte procion getekend. Leuk al die verschillende resultaten.

The blue is a leftover from the prcion dye with drawings of a feather with different pens and ink. Nice to see all the differences.
En nog een oefening met een ander soort waterverf met glitters er in.

And a practice with a different type of twinkling watercolor in a prismatic way. 


zaterdag 10 augustus 2013

Birmingham

Afgelopen zondag zijn mijn vriendin José en ik naar Birmingham gevlogen. We hebben eerst 3 dagen summerschool gehad in de studio van Ineke Berlyn. Dat was 3 dagen wentelen in verf en textiel. Dat is wat je noemt quality time! We hadden als onderwerp `shape and stitch`. Je kiest een vorm en die ga je uitwerken in je schetsboek en daarna ook in textiel. Hier alvast even een kleine impressie van de workshop.

Last Sunday I went with my friend José to Birmingham for the summerschool with Ineke Berlyn. We had 3 days of playing with paint, dye and fabrics. That was quality time! The subject was `shape and stitch`. My shape was a feather.


En daarna nog 2 dagen naar het Festival of Quilts in het N.E.C. in Birmingham. Nog 2 heerlijke dagen met veel inspiratie.

And 2 days of Festival of Quilts in the N.E.C. in Birmingham. Another 2 wonderful days with a lot of inspiration.
Een geweldige quilt gemaakt door Annabel Rainbow (met toestemming van Annabel voor plaatsing).

A beautiful quilt made by Annabel Rainbow (published with permission of Annabel).
En hierboven de winnaar bij de art quilts. Helaas ben ik vergeten te noteren wie de maker is van deze quilt. Maar ik vind hem ontzettend mooi! Nu weer even bijkomen. Morgen zal ik meer werk uit mijn schetsboek laten zien en waar ik verder mee bezig ben. En natuurlijk ben ik ook niet met lege handen thuis gekomen.

And above the winner of the art quilts. Unfortunately I forgot to write down who made this beautiful quilt.
Tomorrow I will show more of my sketchbook. And I didn´t come home empty handed! 

zondag 28 juli 2013

Dance of destruction

Voor de artquiltgroep De-Uitdaging mocht ik dit keer het thema bedenken en dat was: de tand des tijds. Al jaren wilde ik iets maken met een soort verweerdheid dus ik zag mijn kans schoon. Al met al valt het dan niet mee. Zeker niet als je, zoals ik, al maanden in een quiltdip zit zat.
Mijn inspiratiebrond was een reliëf op de muren van Angkor Wat in Cambodja. De toplaag van de quilt bestaat uit een synthetisch vilt dat ik bewerkt heb met de heatgun. Er is flink gequilt, alles ingesmeerd met gesso, acrylverf en Treasure Gold (een soort wax).
Het was weer heerlijk om zo intensief met een quilt bezig te zijn.

The Dance of destruction: a quilt inspired by a relief on the walls of Angkor Wat in Cambodia. The top layer is synthetic felt, burned with the heatgun. Heavily quilted. On top gesso, acrylic paint and Treasure Gold (a sort of wax). After a long period without any quilting this was great to do!

 En een paar details. Natuurlijk is de quilt in het echt mooier dan op de foto. Maar ja, dat is meestal zo. Deze was ook moeilijk te fotograferen.

And some details. Of course the quilt is in real more beautiful. It was difficult to make a good photo.


Dit smaakt natuurlijk naar meer!

dinsdag 16 juli 2013

ditjes en datjes

Deze prachtige rupsen hebben we gisteren in de tuin ontdekt, nou ja, mijn schoonvader eigenlijk. Het is de rups van de helmkruidvlinder. Is hij niet mooi? Hij (of zij?) vreet natuurlijk wel onze hele plant kaal, maar gelukkig hebben we er veel van in de tuin. dus hij mag zijn gang gaan.

Beautiful caterpillars in the garden.



En doe ik verder nog wat? Nou, behalve wat hoesten en proesten nog niet zoveel, maar ik ben even meditatief bezig met mandala's tekenen en deze in te kleuren met mijn nieuwe verfjes. Heerlijk ontspannend. En als het hoesten morgen niet minder is, moet ik langs de huisarts (vinden anderen).

And still not doing much. I started drawing some mandala's. A lovely meditative work!



vrijdag 12 juli 2013

weinig nieuws

De afgelopen tijd komt er weinig uit mijn handen. De laatste week al helemaal niet. Heb ik de afgelopen winter alle griepgolven weerstaan, ben ik er deze week toch echt door geveld. Maar het dieptepunt lijkt nu achter de rug, dus langzaam aan begint er weer zin te komen. Een aantal weken geleden had ik nieuwe verf besteld van Luminare, H2O. Het is een waterverf met een mooi glimmertje. Ik had dit gezien op het blog van Dion Dior. Zo geweldig zoals die vrouw tekent. Daar wilde ik ook wel wat mee.

Last time I didn't do much. And this week I caught the flu. It's going a little bit better and want to do something. I have bought new watercolor paints H2O by Luminarte, seen by Dion Dior.

Eerst alle potjes verf voorzien van een beetje water (dan geduldig wachten tot het wat oplost) en dan alle kleurtjes uitproberen in mijn schetsboek. Niet erg creatief, maar ik ben al lang blij dat ik iets heb gedaan. Vandaag een pagina een kleurtje geven. Ik heb namelijk ook nog nieuwe krijtjes liggen. Textiel? Nee, daar kan ik me nog even niet toe zetten. Maar ben al blij dat ik even iets met verf kan doen.

First I had to add a drop of water in the pots and than making samples with all the colors in my sketchbook. It's not much, but something.