zondag 30 maart 2014

workshop van Rita Trefois

Afgelopen vrijdag en zaterdag heb ik weer een tweedaagse batik workshop van Rita Trefois gehad. Dit keer niet in Gent maar bij de DIY Textile School in Amsterdam. Dit keer hadden we als onderwerp transparantie en hoe je de gelaagdheid in de batik kunt krijgen. Je maakt eigenlijk twee verschillende tekeningen over elkaar.

  
Nog even een opfriscursusje van Rita hoe je met de Chinese penseel kunt werken. 
 
De eerste twee was- en kleurlagen.

Het resultaat na nog eens twee was- en kleurlagen. Bijna niet voor te stellen dat dit dezelfde lap is die hier hangt te drogen!

Het is fantastisch weer, dus de lunch wordt heerlijk in het zonnetje genuttigd.

Onderweg naar de DIY Textile School kun je genieten van een blik op de Amsterdamse grachten. Het geeft een echt "weekendje weg" gevoel. Het waren geweldige dagen. Ik heb heel veel geleerd en kijk alweer uit naar een volgende workshop van Rita.

woensdag 26 maart 2014

Text in textiles

Afgelopen twee dagen ben ik weer heerlijk met textielverf in de weer geweest. Ineke Berlyn was weer bij ons in het land. Meestal komt ze een paar keer per jaar naar Nederland en geeft dan een tweedaagse workshop in Beekbergen. Dit keer met als onderwerp Text in textiles. Extra leuk dat je steeds dezelfde cursisten tegen komt. Het is een ware reünie en altijd enorm gezellig.

Ineke laat altijd duidelijk zien wat er allemaal mogelijk is met de verf. 
 
Het is goed weer en de lappen kunnen buiten drogen. de lelijke hekken worden opeens heel vrolijk.

Hierboven een kleine impressie van mijn bewerkte lappen. Mijn tekst was: As time goes by....
We hebben gewerkt met Procion en printverf, we hebben geschreven met verdikte procion, breakdown screens gemaakt, met thermofaxscreens geprint. Maar ook hebben we allerlei papieren bedrukt met verschillende technieken.

En dat het heerlijk weer was is goed te zien. In de lunchpauze was het even heerlijk genieten van een zonnetje.
Inmiddels weer thuis boordevol veel inspiratie om nieuwe lappen te verven. Nog even geen tijd om ermee aan de slag te gaan, want vrijdag en zaterdag heb ik mijn volgende workshop. Het is een druk weekje.

maandag 10 maart 2014

Expositie EAQ VII

De expositie van de European Art Quilts VII is nu in het Duitse Neumünster. De quilts hangen in het Tuch und Technik Museum. Het is weer een schitterende tentoonstelling geworden. Ik heb deze expositie nu voor de vierde keer gezien, maar elke keer weer opnieuw zie ik nieuwe details in de quilts.

Je ziet hier slechts een heel klein stukje van de tentoonstelling. Natuurlijk even het "verplichte" plaatje: samen met mijn quilt op de foto.

 En het is natuurlijk best kicken om zo je naam in het museum te zien.

De mieren die ook de kaft van de catalogus sieren, lopen ook over de loopbrug naar het museum.

Deze expositie is nog tot 1 juni te zien. Het is tevens het sluitstuk van EAQ VII, dus de laatste kans om deze quilts bij elkaar te zien.

zondag 2 maart 2014

VRROOOM.....

Voor De-Uitdaging moest ik deze keer een quilt maken met als thema: Beweging. Mijn man opperde het idee om de beweging te verwerken zoals het in stripboeken wordt gedaan. Hij is zelf een enthousiast stripboeken verzamelaar, dus het is niet zo verwonderlijk dat hij op dit idee kwam. Dat viel al met al nog niet mee, aangezien het formaat dit keer anders was, namelijk 30 x 70 cm. Uiteindelijk is het een auto geworden die het quiltje uitrijdt.
De basis is een zelf geverfde lap. De Cadillac is eerst zelf geschilderd met textielverf en later op de quilt geappliceerd. De struiken zijn gemaakt van commerciële batiks. Het geheel is flink gequilt met de machine.
Hieronder een detail van de Cadillac.


zaterdag 1 maart 2014

and the winner is........

Allereerst maar even de bekendmaking van de giveaway. Mijn echtgenoot en zijn zoon hebben het winnende lot getrokken en dat is Beth geworden. Beth, you are the lucky one. I hope you will like a Dutch quilt magazine. If not, please let me know (I can have a look for something in English)! And please send me your address. 

Maar ik voelde mijzelf ook een winnaar, want de afgelopen dagen viel ik echt met mijn neus in de boter door een workshop te volgen bij Rita Trefois in Gent (België). Ik was daar samen met Nienke en we hebben weer veel geleerd op het gebied van batik en speciale ontkleuringstechnieken (combinatie van reactieve- en kuipkleurstoffen). Heerlijk om twee dagen samen met een lieve vriendin intensief met je hobby bezig te zijn.

Nienke kijkt vol spanning toe wat er gaat gebeuren.

En hier hangen al onze proeflappen te drogen. Werkelijk geen kunstwerken, maar wat hebben we veel geleerd en nieuwe inspiratie opgedaan.
En we kijken alweer uit naar de volgende workshop van Rita in Amsterdam, eind maart.


maandag 24 februari 2014

Quilt en Zo en opnieuw een giveaway!

In dit nummer van de Quilt en Zo staan twee artikelen van mij. Ik ben natuurlijk weer zo trots als een pauw. Zelfs met een mooie foto op de voorkant.
Een beschrijving van het boekomslag dat ik heb gemaakt naar aanleiding van de workshop bij Ineke Berlyn.

 En een workshop over het werken met paintstiks.

En omdat dit zo leuk is verloot ik weer een exemplaar. Dus laat een berichtje achter en je doet mee in de verloting. A.s. zaterdag wordt bekend gemaakt wie het tijdschrift heeft gewonnen.

dinsdag 28 januari 2014

quilt hangt!

Van mijn collega kreeg ik een paar foto's opgestuurd om te laten zien hoe mooi de quilt in haar kamer hangt. Haar kleinzoon Ravi van 6 heeft goed geholpen om de gaten te boren. Schattig toch?
En de quilt heeft zeker een heel mooi plekje gekregen. Heerlijk toch als je zo iemand blij kunt maken.