zondag 19 april 2015

een b(l)oeiende quilt

Voor de expositie B(l)oeiende quilts georganiseerd door het Quiltersgilde, heb ik onderstaande quilt gemaakt. Deze expositie is te zien van 23 april t/m 1 november in Goes.
De quilt is gemaakt door de ondergrond te verven met textielverf en daarna te quilten.
De inspiratie voor deze quilt was een foto uit een tijdschrift. Maat 50 x 70 cm.


En nog een detail.

zaterdag 11 april 2015

a long long time ago

Het is inmiddels wel heel lang geleden dat ik een blog heb geschreven. Begin september, dat is dus 7 maanden geleden! Oeps...
Is er in die tijd dan helemaal niks te melden geweest? Natuurlijk wel, maar kennelijk was ik even 'blog moe'. Het goede nieuws is dat ik weer ga proberen regelmatig wat te schrijven en te laten zien.

Vandaag start ik met een quiltje dat ik heb gemaakt voor De-Uitdaging met als thema: lijnen. Dat is natuurlijk iets waar je alle kanten mee op kunt. Dat is leuk, want dat geeft heel veel vrijheid.
Ik woon in een provincie die nogal eens in het nieuws is door de aardbevingen die hier zijn. Niet dat wij daar veel last van hebben, maar het is natuurlijk wel een hot item.

Mijn quiltje is een registratie van de aardbevingen. Maat: 50 x 50 cm. Het is getiteld: Schokkend Groningen.


En nu maar hopen dat ik nog wat lezers heb overgehouden. Binnenkort volgt meer!

zondag 14 september 2014

De onthulling van.... mijn DNA

De datum voor het plaatsen van het laatste thema is eigenlijk al lang verstreken, maar mijn quiltje wilde maar niet vlotten. Ik vond het een moeilijk thema en kwam nergens toe. Tot ik, zo'n week of twee geleden, opeens een ingeving kreeg. Vrij recent heb ik een genetisch onderzoek laten verrichten, omdat mijn zoon een erfelijke aandoening bleek te hebben. Er is toen DNA onderzoek ingezet en dat onderzoek kon onthullen of ik deze aandoening ook had. Gelukkig bleek dat voor mij niet zo te zijn.
Dat gegeven resulteerde uiteindelijk in dit quiltje. Al met al liet het totale resultaat nog best lang op zich wachten, net zoals bij DNA onderzoek. Die onderzoeken duren ook vaak lang.
 
 De lap voor de ondergrond is zelf geverfd en geeft wat vage grijs/zwarte vegen. Bovenaan is een stamboom geappliqueerd, omdat ook bij genetisch onderzoek gekeken wordt naar de hele familie. De gestempelde X geeft het chromosoom aan waar onderzoek naar is verricht. De aandoening waarop gezocht is zit op chromosoom 5 die met paintsticks is aangebracht. Van de uitslag van het onderzoek is een thermofaxscreen gemaakt. Het geheel is gequilt met X vormen die de chromosomen vertegenwoordigen waarvan het DNA nog onbekend. is.
Hieronder een detail waarbij de chromosomen wat duidelijker te zien zijn.
 

zondag 31 augustus 2014

workshops bij Cordi en Quiltpalace

In het komende seizoen ga ik een aantal workshops geven en afgelopen zaterdag heb ik daarom op de open dag bij Cordi in Groningen gezeten. Ik ga daar de workshop silhouet van een boom geven op vrijdag 21 november. Ik heb daarvoor ook een nieuw quiltje gemaakt. Helaas niet een geweldige foto, maar de quilt is in de winkel blijven hangen, dus nu nog even geen mogelijkheid om een nieuwe foto te maken.

 
 En even een snel kiekje met de voorbeelden van de boom erbij.


Ook bij Quiltpalace in Staphorst ga ik een workshop van de boom geven en wel op donderdag 27 november. Daarnaast ga ik bij het Quiltpalace een 2-daagse workshop geven in een snijtechniek met applicaties. De dagen zijn 29 januari en 26 februari, allebei op een donderdag. Hiervoor dient als voorbeeld mijn klaproosquilts die ook de achtergrond is van mijn blog.

 
Mocht je ook mee willen doen meld je dan aan via de betreffende quiltwinkel. Er zijn nog wat plekken vrij. 

dinsdag 8 juli 2014

Mijn eerste kleinzoon

Op 25 juni ben ik de trotse oma van Stijn geworden. Stijn is 5½ week te vroeg geboren maar heeft het van het begin af aan heel goed gedaan. Eerst een paar dagen in de couveuse, maar hij mocht al snel in een echt bedje slapen. En na een week mocht hij al naar huis. Eenmaal thuis kon ik hem gelukkig ook even vasthouden. Wat een geweldig moment!


zondag 22 juni 2014

Eindelijk weer een blogje!

Eindelijk dan weer eens een blogje van mij. Ik had begin mei al beloofd dat ik bekend zou maken wie de Patchwork Professionals hebben gewonnen, maar op de een of andere manier kwam het daar maar niet van.
Ik zal dan ook maar beginnen met bekendmaken wie de 2 Patchwork Professionals hebben gewonnen. Helaas was vriendin José ziek, dus ik heb de lootjes via random.org laten trekken. De nummers 8 en 19 kwamen tevoorschijn. Dus: Quiltelle en Christina zijn de gelukkigen. Van Christina heb ik wel adresgegevens, maar van Elle niet. Elle wil je mij s.v.p. je adres sturen? Dit mag naar marjolijnvanwijk @gmail.com. De tijdschriften komen binnenkort jullie kant op. Veel leesplezier.
Christina valt natuurlijk wel heel erg in de prijzen, want ze heeft ook al een 1e prijs gewonnen tijdens het quiltfestival in Groningen. Op haar blog kunnen jullie haar verhaal lezen. Gefeliciteerd Christina!

Verder vragen jullie je misschien af wat ik dan zoal gedaan heb de afgelopen 2 maanden. Om te beginnen ben ik begin mei een lang weekend naar Venetië geweest. Dat was dus enorm genieten. We kwamen aan in de stromende regen, maar verder hebben we prachtig weer gehad.


Even een paar sfeerplaatjes om een indruk te geven. Het zijn natuurlijk heel herkenbare plaatjes van Venetië. Joppe en ik zijn er echt verliefd op en we komen er graag. Misschien ook omdat hij mij daar destijds ten huwelijk heeft gevraagd.


Begin juni zijn we nog een weekje met vakantie geweest en zijn wederom richting Italië vertrokken. Dit keer om naar Toscane te gaan. Het was heerlijk bijtanken. De eerste dag kwamen we terecht in een Middeleeuws festival in Cortona. Dat leverde ook weer kleurrijke plaatjes op.


En onderstaand plaatje is natuurlijk helemaal Toscane zoals het moet zijn. Jullie snappen vast en zeker dat wij ook daar weer enorm hebben genoten. Ik heb er weer veel inspiratie opgedaan.

T

Thuisgekomen heb ik eindelijk weer eens zitten quilten.  Het heeft lang geduurd maar er is weer eens een quilt af. Mijn boom hebben jullie enige tijd geleden onder de naaimachine zien liggen. Hier dan het uiteindelijk resultaat. De titel is "Keep faith". Het vele quiltwerk is op deze foto helaas niet te zien, maar ik zal binnenkort nog wel eens een detailfoto laten zien. 


De oplettende lezer heeft misschien ook gezien dat ik mijn profielfoto heb aangepast. Uiteindelijk loop ik inmiddels alweer bijna twee jaar met blond haar rond. Dus dat werd ook tijd.

donderdag 1 mei 2014

Patchwork Professional giveaway

 
In de laatste Patchwork Professional staat een artikel van mij over het gebruik van Paintstiks. Het is hetzelfde artikel als in de vorige Quilt & Zo. Toch ziet het er net weer even iets anders uit. Voor mij natuurlijk erg leuk om te zien en ben er best een beetje trots op dat ik nu in een Duitstalig tijdschrift sta.
Ik heb 2 presentexemplaren gekregen en die wil ik graag verloten onder mijn lezers. Dus laat hier een berichtje achter en je loot mee. De trekking gebeurt woensdag 7 mei door mijn vriendin José.