zondag 10 maart 2013

een verfexperimentje

Op zaterdagmiddag even een snel experimentje met Procion. Ik had nog een pot aangemaakt verf staan die ik had meegekregen na de cursus met Elin Noble. Opeens had ik zin om daar even een reeks mee te verven van heel licht naar verzadigd. Dit is de brilliant orange (MX 020) van Jacquard, te koop bij Zijdelings. Ik was vooral benieuwd hoe het zou uitvallen, omdat we tijdens de workshop uit zijn gegaan van een 5% oplossing, terwijl ik zelf altijd uit ga van een 10% oplossing. In de verhouding die ik normaal gesproken gebruik is lapje 7 vergelijkbaar (d.w.z. 10 ml verf op een ½FQ), de lapjes 11 en 12 (resp. 30 en 40 ml) zijn meer verzadigd. Voor mij is het duidelijk om toch maar de 10% oplossingen te gaan gebruiken. Het nodigt ook weer uit tot meer lapjes verven!

Yesterday a little experiment with Procion MX dye. This is brilliant orange (MX 020) by Jacquard. This is a 5% solution and I usually use a 10% solution. I think I like a 10% solution more as shown in the fabrics 11 and 12. And I can't wait to dye some more fabrics!

Vooral de lichte kleuren komen niet helemaal tot hun recht op de foto. Het zijn wel heel sprankelende kleuren.

De lightest colors are in real a little different and more beautiful than shown. I like the shiny colors.

10 opmerkingen:

Hannie de Beer zei

Toch een mooi experiment! Ook voor mij zou de 10% oplossing het beste zijn!

Marloes zei

Toch een mooie serie lapjes! Ik ga binnenkort ook weer aan de slag.
Overigens was ik vandaag bij de opening van de EAQ VII in Breda, en zag jouw quilt, mooi! Hij hangt er prima!!

Nienke zei

Prachtige kleur deze oranje, kun je vast mooie bruinen ook mee maken?

Suus zei

Mooie warme tinten.

Marjo Stoeckart-van den Bor zei

Als of je al wil vlaggen voor Koninginnedag. Mooi oranje!

FLR zei

Mooi! Ik dacht ook direkt aan de troonswisseling! Jij bent er kklaar voor!

Mirjam Luiten zei

Hallo Marjolijn,

Fijn om te zien dat je aan het verven bent geweest. Dat geeft voor mij aan dat het, na een eneverende periode weer begint te krieblen. Ik heb je natuurlijk wel gemist bij Ineke.

Ik ben ook volop aan het verven. Maar ik ben vooral aan het mixen van kleuren begonnen. Ik krijg zelf de indruk dat de 5% oplossing goed werkt als je met gemengde kleuren verft. Maar inderdaad soms wel licht uitvalt. Waarschijnlijk valt dat meer op als je een enkele kleur verft.



christina zei

Schitterende serie. En wat nienke zegt klopt helemaal. Ik had vorig jaar veels te veel knaloranje geverfd en de helft bruin geverfd. Werkte perfect.

Dea zei

Mooie serie! Leent zich helemaal voor een driehoek voor het Quiltersgilde. ;-)

Anoniem zei

Mooi assortiment! Marjo